Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Patronaty KinoRP

KinoRP

Projekt KinoRP, w ramach którego powstają rekonstrukcje cyfrowe arcydzieł polskiego kina, ma na celu ocalenie dorobku polskiej kinematografii - niegdyś marki doskonale rozpoznawalnej w świecie - poprzez stworzenie cyfrowych kopii wysokiej jakości. Projekt KinoRP to przywrócenie widzom – głównie w kinach, ale także w telewizji HD oraz na nośnikach Blu-ray i DVD – polskiej klasyki filmowej w doskonałej jakości obrazu i dźwięku. Dzięki niemu młodzi ludzie, wychowani już w świecie technologii cyfrowych, mogą poznawać najwybitniejsze polskie filmy w najlepszej jakości.

Do 2013 roku w ramach Projektu KinoRP zrekonstruowano cyfrowo prawie 70 filmów należących do klasyki polskiej kinematografii, przy czym wszystkie rekonstrukcje wykonywane są z udziałem twórców filmów. Każda z rekonstrukcji cyfrowych filmów to osobny, wielomiesięczny projekt, w który zaangażowanych jest kilkudziesięciu profesjonalistów z dziedziny rekonstrukcji obrazu i dźwięku, osoby nadzorujące procesy technologiczne oraz sami twórcy – autorzy zdjęć, reżyserzy i dźwiękowcy – sprawujący nadzór artystyczny nad każdym cyfrowo rekonstruowanym filmem.

  • Pierwszym etapem procesu cyfryzacji jest wybór światłoczułych i magnetycznych materiałów źródłowych do digitalizacji, w wyniku której powstają kopie cyfrowe – oddzielnie obrazu i dźwięku - poddawane następnie rekonstrukcji cyfrowej. Większość wyjściowych materiałów źródłowych cechuje duży poziom zniszczenia i niekompletność kopii archiwalnych, tak że niejednokrotnie na potrzeby samej rekonstrukcji skanuje się nie tylko negatyw obrazu ale i dub-negatyw czy dub-pozytyw.
  • Po potwierdzeniu kompletności materiałów, zeskanowaniu obrazu do postaci pojedynczych klatek filmu w rozdzielczości 2K lub 4K i cyfryzacji  dźwięku rozpoczynają się procesy rekonstrukcji cyfrowej, obejmujące stabilizację obrazu, usuwanie zanieczyszczeń i zniekształceń powstałych w procesie starzenia się taśmy filmowej, a także korekcję kolorów. Podejmowanie wszelkich decyzji ważących na finalnym kształcie filmu po cyfrowej rekonstrukcji odbywa się z udziałem twórców.
  • Równie zaawansowanym i niejednokrotnie równie czasochłonnym procesem jest cyfrowa rekonstrukcja dźwięku, której efektem jest usunięcie uszkodzeń będących wynikiem starzenia się materiałów dźwiękowych, a także synchronizacja dialogów i efektów dźwiękowych oraz korekcja dźwięku, która pozwala na uzyskanie barwy brzmienia nie obarczonego niedociągnięciami technologii czasów, w której była tworzona.
  • Po zakończeniu wszystkich procesów rekonstrukcji cyfrowej na nowo tworzona jest cyfrowa kopia kinowa filmu – DCP – na podstawie której podczas pokazu w kinie komisja kolaudacyjna ocenia jakość wykonanych prac, a w przypadku pozytywnej oceny zatwierdza zakończenie procesu rekonstrukcji cyfrowej filmu.
  • W tym samym czasie rozpoczyna się proces archiwizacji wszystkich kopii cyfrowych filmu, które powstały w trakcie procesów cyfryzacji i rekonstrukcji cyfrowej. W przypadku każdego filmu oznacza to archiwizację kilkuset tysięcy plików. Gotowe kopie archiwizacyjne deponowane są w Cyfrowym Repozytorium Filmowym, które poza procesem samej archiwizacji odpowiada także za nadzór nad wszystkimi etapami rekonstrukcji cyfrowej.

    Na tym etapie tworzone są także cyfrowe kopie filmu, dedykowane na określone pola eksploatacji – do kin, telewizji, wydawnictw DVD i Blu-ray oraz na potrzeby serwisów VoD.

KinoRP jako przedsięwzięcie zainicjowane zostało przez firmę KPD i aktualnie koordynowane jest przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe (CRF), którego partnerami są: Studio Filmowe „KADR”, Studio Filmowe „TOR”, Studio Filmowe „ZEBRA”, Studio Filmów Rysunkowych Bielsko Biała, Studio Miniatur Filmowych, Wytwórnia Filmów Oświatowych oraz firmy technologiczne: The Chimney Pot, Fixafilm, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, Orka Film, SOUNDPLACE, Strefa Dźwięku, Pro Sound Studio i BTI Studios. Projekt jest realizowany we współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej i Stowarzyszeniem Filmowców Polskich.

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!