Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Patronaty Kampania promująca audiodeskrypcję "Udostępnij się" 2015/2016

Kampania promująca audiodeskrypcję "Udostępnij się" 2015/2016

Rozpoczęła się ogólnopolska kampania “Udostępnij się” promująca audiodeskrypcję i napisy dla niesłyszących. Szacuje się, że niesłyszących lub niewidzących odbiorców kultury może być w Polsce nawet ponad milion. Akcję wsparł m.in. Jacek Lusiński, reżyser “Carte Blanche” oraz Maciej Białek - niewidomy nauczyciel, pierwowzór głównego bohatera filmu. Kampanię społeczną - skierowaną m.in. do producentów filmowych - swoim patronatem objął serwis Audiowizualni.pl.

Audiodeskrypcja to opis sfery wizualnej filmu, spektaklu, eksponatu lub innego zjawiska kulturalnego dla osób niewidzących lub słabowidzących. Napisy dla niesłyszących umożliwiają z kolei udostępnianie ich głuchym i niedosłyszącym. - To najlepsze narzędzia do udostępniania dóbr kultury i staramy się właśnie tę ideę promować w naszych działaniach - mówi Anna Jankowska, Prezes Fundacji Siódmy Zmysł z Krakowa, organizatora “Udostępnij się”. Kampanię organizuje “Fundacja SIÓDMY ZMYSŁ” z Krakowa Partnerami są “Fundacja na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji KATARYNKA” z Wrocławia i “Fundacja KULTURY BEZ BARIER” z Warszawy. Te trzy fundacje zrealizowały ponad 200 projektów związanych z udostępnianiem kultury osobom z dysfunkcją wzroku i słuchu.

- Podczas naszej kampanii przekonujemy dyrektorów muzeów, teatrów, kin oraz producentów filmowych, że warto szerzej udostępniać skarby, którymi dysponują - mówi Prezes Jankowska. W czasie kampanii organizatorzy docierają do ponad 1000 osób mających wpływ na udostępnianie kultury osobom niepełnosprawnym. Pokazują pozytywne przykłady już zrealizowanych projektów i obiecują pomoc w opracowaniu audiodeskrypcji i napisów dla niesłyszących. Kampanię wsparły m.in. instytucje, które już “się udostępniają” Muzeum Śląskie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima.

- Wspieram całym sercem kampanię “Udostępnij się”. Jeszcze przed realizacją “Carte Blanche” namówiłem dystrybutora, Kino Świat, żeby sfinansował audiodeskrypcję - mówi reżyser Jacek Lusiński. - Jak widać można powalczyć o szersze udostępnianie kultury w ten sposób. Jednak najbardziej liczę na rozwiązania systemowe, tak aby udostępniać w ten sposób każdy film dofinansowany przez PISF - dodaje.

Na razie jedynie nieco ponad 100 filmów ma opracowaną polską audiodeskrypcję. Niewiele więcej jest dostępnych z napisami dla niesłyszących. Według danych GUS aż 91,3% teatrów oraz 89,8% kin nie ma nawet odpowiedniej infrastruktury, żeby udostępniać filmy i spektakle niewidzącym.

- Chciałbym po prostu pójść ze znajomymi do kina na premierę, wypożyczyć słuchawki z odbiornikiem i cieszyć się filmem tak samo jak oni. A nie wyczekiwać na specjalny seans integracyjny, na przykład na festiwalu - mówi Maciej Białek, niewidomy odbiorca kultury, pierwowzór głównego bohatera “Carte Blanche”. Nie miał jeszcze okazji usłyszeć audiodeskrypcji ani w teatrze, ani w muzeum.

Kampania realizowana przez Fundację Siódmy Zmysł w ramach projektu Okolice sztuki. Audiodeskrypcja-integracja-ekspresja, dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury  i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Edukacja Kulturalna oraz ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura - Interwencje 2015.

Więcej na stronie projektu: www.udostepnijsie.pl

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!