Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Musimy rozmawiać o zachętach finansowych - rozmowa z Tomaszem Dąbrowskim, komisarzem filmowym Film Commission Poland [Magazyn Filmowy]

Proszę o podsumowanie pierwszego etapu pracy. Co się udało zbudować do tej pory?
Udało się niewątpliwie zbudować dobry zespół i nawiązać owocną współpracę z najważniejszym polskimi instytucjami branży filmowej – PISF, SFP, KIPA. Za sprawą nie tylko naszych działań, ale całego szeregu zjawisk i wydarzeń, Polska wróciła na filmową mapę Europy. Tu nie chodzi tylko o bardzo dobre polskie filmy, nagradzane i rozpowszechniane za granicą, ale także o coraz lepiej funkcjonujących polskich producentów. Wielu z nich ma świadomość, że kontakty z partnerami zagranicznymi dają możliwość profesjonalizacji, podnoszenia poziomu i rozwoju własnych projektów, firm, a w konsekwencji całej branży. I to jest dla nas kluczowa kwestia. Zrealizowane w Polsce w zeszłym roku duże projekty filmowe są potwierdzeniem, że jako sektor filmowy jesteśmy w stanie sprostać najwyższym wymaganiom w poważnych międzynarodowych produkcjach.

Czytaj więcej: Musimy rozmawiać o zachętach finansowych - rozmowa z Tomaszem Dąbrowskim, komisarzem filmowym...

Nie zgubić się po drodze - rozmowa z profesorem Mariuszem Grzegorzkiem, rektorem Szkoły Filmowej w Łodzi [Magazyn Filmowy]

„The Hollywood Reporter” umieścił łódzką Szkołę Filmową na drugim miejscu w rankingu zagranicznych uczelni filmowych. Jakie kryteria zdecydowały o tak wysokim miejscu?
Złożyło się na to kilka czynników. Lata 2013-2014 były bardzo intensywne. Zorganizowaliśmy międzynarodowe obchody 65-lecia Szkoły. To było wspaniałe święto. Ukazał się intrygujący, dwujęzyczny album „Powidoki”, wręczyliśmy doktorat honoris causa Michaelowi Hanekemu. Przywiązujemy dużą wagę do promocji. To powody doraźne. Wielkie znaczenie ma fakt, że intensywnie uczestniczymy w obiegu festiwalowym. Robimy dużo filmów, wśród których co roku znajdzie się kilka, zakwalifikowanych na najlepsze międzynarodowe imprezy typu Cannes, Sundance, Clermont-Ferrand, Annecy. Nasz logotyp pojawia się często i jest potwierdzeniem jakości. Mamy swój dekalog, a jedno z przykazań mówi, że najważniejsza w procesie dydaktycznym jest praktyka – duża ilość ćwiczeń, prostych technik, które „zaprawiają” studentów. To nauka rzemiosła, abecadła filmowego. Jest to szczególnie ważne teraz, kiedy widzimy rozdrobnienie i komercjalizację kształcenia artystycznego. Nauczanie tutaj nie polega przede wszystkim na tym, że pokazujemy cudze filmy lub kręcimy aparatem fotograficznym małe etiudki cudem montowane gdzieś na boku, ale że nauczamy w – de facto – ogromnej, dającej wielkie możliwości wytwórni filmowej.

Czytaj więcej: Nie zgubić się po drodze - rozmowa z profesorem Mariuszem Grzegorzkiem, rektorem Szkoły Filmowej...

65 lat Wytwórni Filmów Oświatowych [Magazyn Filmowy]

Blisko pięć tysięcy tytułów, ponad 1200 nagród festiwalowych to dorobek łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych (WFO), która właśnie skończyła 65 lat. Choć ta ogromnie zasłużona dla naszej kinematografii placówka osiągnęła wiek „emerytalny”, wcale nie zamierza przejść na zasłużony odpoczynek, o czym świadczą najnowsze, niezwykle interesujące produkcje, m.in. Internowani Tomasza Świątkowskiego czy Nie robić głupstw – opowieści filmowe Stanisława Janickiego Krzysztofa Tusiewicza.

Czytaj więcej: 65 lat Wytwórni Filmów Oświatowych [Magazyn Filmowy]

Śląski Fundusz Filmowy – kopalnia innowacji [Magazyn Filmowy]

Śląski Fundusz Filmowy jest jednym z najstarszych. Silesia-Film rozpoczęła od powołania do życia Regionalnego Funduszu Filmowego, chwilę później obudowała go festiwalem, na którym prezentowane są filmy wsparte przez RFF-y, a wszystko ukoronowała komisja filmowa.

Czytaj więcej: Śląski Fundusz Filmowy – kopalnia innowacji [Magazyn Filmowy]

Instytut Kultury Polskiej w Londynie: Z polskim kinem wśród Brytyjczyków [Magazyn Filmowy]

Pierwsza edycja Festiwalu Polskich Filmów w Wielkiej Brytanii Kinoteka trwała zaledwie cztery dni i zapraszała tylko do jednego kina. Kolejna, już 13. odsłona imprezy, zajmie dwa miesiące i wyruszy w podróż po Wyspach. Rozmawiam z dyrekcją Instytutu Kultury Polskiej w Londynie (Polish Cultural Institute), organizatorem festiwalu i wielu innych wydarzeń promujących polskie kino i kulturę wśród Brytyjczyków. Na jaką pomoc mogą liczyć nasi artyści?

Czytaj więcej: Instytut Kultury Polskiej w Londynie: Z polskim kinem wśród Brytyjczyków [Magazyn Filmowy]

"Zabić bobra" po amerykańsku - wywiad z Albertem Hughesem [Magazyn Filmowy]

Podczas 22. edycji Camerimage po raz kolejny odwiedziłeś Polskę. Chyba lubisz nasz kraj?
Chociaż nie znoszę festiwali filmowych, na ten jeżdżę regularnie od kilku lat. Zacząłem od łódzkiej edycji, teraz bywam w Bydgoszczy. Oczywiście, zwiedziłem też Warszawę. Aktualnie mieszkam w Pradze, więc mam tu stosunkowo blisko. Muszę przyznać, że zdecydowanie wolę Polaków niż Czechów. Jesteście milsi, a poza tym świetnie gotujecie – uwielbiam wasz żurek, to najlepsza zupa świata.

Czytaj więcej: "Zabić bobra" po amerykańsku - wywiad z Albertem Hughesem [Magazyn Filmowy]

Polskie produkcje na topie [Magazyn Filmowy]

Listopad tradycyjnie należy do najlepszych miesięcy w roku pod względem kinowej frekwencji. Tak też było i tym razem. Sprzedano ponad cztery miliony biletów.

Czytaj więcej: Polskie produkcje na topie [Magazyn Filmowy]

Siła stabilnej polityki [Magazyn Filmowy]

Podczas gdyńskiego festiwalu już po raz kolejny firma Orange okazała się jednym z najważniejszych graczy na rynku filmowym. Jako koproducent prezentowała takie tytuły, jak: Bogowie, Jack Strong, Miasto 44 oraz Obywatel, a na premierę w najbliższym czasie czeka kolejnych sześć tytułów.

Czytaj więcej: Siła stabilnej polityki [Magazyn Filmowy]

Pracować ze Spielbergiem, czyli Wroclaw Film Commission [Magazyn Filmowy]

Pod koniec października 2014 roku środowisko filmowe zelektryzowała niezwykła wiadomość: Steven Spielberg będzie realizował film we Wrocławiu! To ukoronowanie kilkuletniej pracy Odra-Film nad budowaniem filmowej mapy Dolnego Śląska.

Czytaj więcej: Pracować ze Spielbergiem, czyli Wroclaw Film Commission [Magazyn Filmowy]

Dystrybucja filmowa. Fakty i mity [fragment, Magazyn Filmowy]

To już trzecia konferencja, zorganizowana w ciągu dwóch lat przez Wydział Organizacji Sztuki Filmowej łódzkiej Szkoły Filmowej. Problemy dystrybucji filmowej podzieliły uczestników seminarium, które śmiało można nazwać jedną z najciekawszych branżowych debat ostatnich lat.

Czytaj więcej: Dystrybucja filmowa. Fakty i mity [fragment, Magazyn Filmowy]

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!