Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Zachęty fiskalne to więcej produkcji i koprodukcji realizowanych w Polsce - rozmowa z Martą Habior [Magazyn Filmowy]

Artur Zaborski: Jesteś orędowniczką wprowadzenia w Polsce ulg podatkowych dla producentów zagranicznych. Dlaczego?
Marta Habior: Korzyści z tego płynące są ogromne – to więcej produkcji i koprodukcji realizowanych w Polsce, a co za tym idzie – więcej pieniędzy. Oprócz tego, że mówimy tu o zyskach dla sektora, to również dla branży transportowej, budowniczej, przemysłowej czy hotelarskiej. Do tego dochodzi rozwój regionów, turystyki kulturalnej i promocji kraju. Nie można też zapominać o profesjonalizacji talentów wynikającej z dostępu do najnowszych technologii i wiedzy zawodowców z największych studiów filmowych. Dodatkowo, dzięki stabilnej sytuacji w branży, zaczniemy przyciągać inwestorów do budowy studiów filmowych.

Czytaj więcej: Zachęty fiskalne to więcej produkcji i koprodukcji realizowanych w Polsce - rozmowa z Martą...

Telewizyjne kanały filmowe w Polsce [Magazyn Filmowy]

„Siedzieliśmy jak w kinie, na dachu przy kominie, a może jeszcze wyżej niż ten dach, dach, dach…” – śpiewała pod koniec lat 50. Sława Przybylska, a wraz z nią cała kulturalna Polska. To były czasy! Teraz siedzimy jak w kinie przed ekranem własnego telewizora (ma go prawie 96 proc. gospodarstw domowych w kraju) lub coraz częściej komputera albo laptopa. I to siedzimy coraz dłużej, prawie najdłużej w Europie, bo ponad 4 godziny dziennie, a jak wszystko na to wskazuje, nie jest to kres możliwości Polaków, tym bardziej, że do standardowego szklanego ekranu ochoczo dodajemy godziny spędzone przed jednym ze swych ulubionych gadżetów elektronicznych.

Czytaj więcej: Telewizyjne kanały filmowe w Polsce [Magazyn Filmowy]

Najlepiej wychodzą nam zmiany - rozmowa z Izabelą Kiszką-Hoflik, kierującą Działem Współpracy Międzynarodowej w PISF [Magazyn Filmowy]

Zostałaś właśnie członkinią zarządu European Film Promotion. Czym zajmuje się ta organizacja?
Promocją europejskiego kina zarówno w Europie, jak i poza Europą. Najbardziej znanym, flagowym projektem jest Shooting Stars, od początku związany z festiwalem w Berlinie. Ma on na celu promowanie wschodzących gwiazd europejskiego kina, a konkretnie pomóc im w znalezieniu ról w międzynarodowych filmach. Do Berlina zapraszamy agentów i reżyserów castingu z całego świata, promujemy ich też wśród festiwalowej publiczności. W zeszłym roku mieliśmy w dziesiątce uczestników Shooting Stars swojego kandydata, Mateusza Kościukiewicza. Dzięki udziałowi w programie zagrał we włoskim filmie Francesco w reżyserii Liliany Cavani, gdzie wcielił się w tytułowego św. Franciszka. Wcześniej Polskę reprezentowali Jakub Gierszał, Agata Buzek i Agnieszka Grochowska.

Czytaj więcej: Najlepiej wychodzą nam zmiany - rozmowa z Izabelą Kiszką-Hoflik, kierującą Działem Współpracy...

Reżyseria obsady w Polsce [Magazyn Filmowy]

Ten zawód nie jest jeszcze tak doceniany, jak powinien, ale pewne zmiany zaczynają być już dostrzegalne. Jeszcze nieśmiało, ale jednak pojawia się inne myślenie, zainteresowanie środowisk i organizacji twórczych, festiwali. Reżyseria obsady tkwi u podstaw kina. 

Czytaj więcej: Reżyseria obsady w Polsce [Magazyn Filmowy]

Polska produkcja filmowa dla najmłodszych widzów i widowni familijnej [Magazyn Filmowy]

Polska kinematografia przeżywa w tym roku swoje chwile chwały. Dziesięć lat istnienia Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zostało ukoronowane pierwszym w dziejach Oscarem dla polskiego filmu fabularnego. Jest się też czym chwalić, jeśli chodzi o frekwencję w kinach, a na polskich filmach w szczególności. Na tym tle wszakże bardzo mizernie przedstawia się polska produkcja dla najmłodszych widzów i widowni familijnej. Kilka zaledwie filmów kinowych, w ogólnej liczbie powstałych tytułów – około 270.

Czytaj więcej: Polska produkcja filmowa dla najmłodszych widzów i widowni familijnej [Magazyn Filmowy]

W świecie słowiańskich lasów i skomplikowanej techniki - rozmowa z Karoliną Mróz-Couchard [Magazyn Filmowy]

O przeniesieniu na ekran „Łaumy” mówi się od bardzo dawna, ale nie wszyscy pamiętają, jaka jest geneza tego projektu. Przypomnijmy ją.
Karolina Mróz-Couchard: Początek wiąże się z pragnieniami naszej firmy Lava Films – bardzo chcieliśmy zrobić adaptację komiksu. Długo szukaliśmy takiej opowieści obrazkowej, która byłaby interesująca, atrakcyjna i angażująca, oraz która odpowiadałaby również widowni dziecięcej. W 2009 roku na rynku pojawiła się „Łauma” Karola Kalinowskiego wydana przez Kulturę Gniewu. I to było to. Od początku wszyscy zakochaliśmy się w tym komiksie i uznaliśmy, że jest to idealna historia na film fabularny dla dzieci.

Czytaj więcej: W świecie słowiańskich lasów i skomplikowanej techniki - rozmowa z Karoliną Mróz-Couchard...

Oswoić zło - rozmowa z Magnusem von Hornem i Mariuszem Włodarskim, twórcami filmu "Intruz" [Magazyn Filmowy]

Kiedy rozpoczęły się prace nad Intruzem?
Magnus von Horn: Zaczęliśmy rozwijać ten projekt jakieś pięć lat temu. Intruz to w pewnym sensie przedłużenie moich wcześniejszych krótkich filmów. Wciąż interesuje mnie temat zła i poszukiwanie człowieczeństwa tam, gdzie wydaje się, że w ogóle go nie ma. Pociąga mnie opowiadanie o ludziach, którzy w konsekwencji swoich czynów spychani są na margines. Chodzi o to, by siebie samego „wstawić” w taką sytuację. Żeby zadać sobie kilka pytań – czy ja mógłbym zabić, jak zareagowałbym w określonej sytuacji? Nie chcieliśmy uczynić bohaterem naszego filmu psychopaty, bo z taką osobą trudno się identyfikować. Co innego z normalnym, przeciętnym człowiekiem. W każdym z nas może siedzieć coś takiego. Jeżeli ktoś to neguje i mówi, że w jego przypadku tak nie jest, to ja mu nie wierzę.

Czytaj więcej: Oswoić zło - rozmowa z Magnusem von Hornem i Mariuszem Włodarskim, twórcami filmu "Intruz"...

Zwycięska gra. Wokół Ustawy o kinematografii [Magazyn Filmowy]

Bezdyskusyjnie pozytywne efekty działania Ustawy o kinematografii z 2005 roku sprawiają, że uznajemy ją za tak słuszną, logiczną i celową, iż trudno wyobrazić sobie, że Ustawy tej mogłoby nie być, a kino polskie miałoby funkcjonować bez wprowadzonych przez nią regulacji prawnych i procedur finansowania. Dość szybko zapominamy o bojach poprzedzających jej uchwalenie oraz o tym, że sukces wcale nie był pewny i nieuchronny, a gdyby nie determinacja oraz solidarne działania środowiska, w tym zwłaszcza Stowarzyszenia Filmowców Polskich, to – o zgrozo! – sprawy mogły potoczyć się zgoła inaczej. Cofnijmy się zatem w czasie o dziesięć lat.

Czytaj więcej: Zwycięska gra. Wokół Ustawy o kinematografii [Magazyn Filmowy]

Kolejne ataki "obrońców" twórców [Magazyn Filmowy]

W ciągu ostatniego półtora roku Centrum Cyfrowe, będące częścią Fundacji Projekt: Polska, po raz drugi występuje z gwałtowną krytyką organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (ozz). Ostatnio opublikowało na swojej stronie internetowej raport „Polskie organizacje zarządzania zbiorowego i ich dane finansowe”, którego autorami są Jan Strycharz, Łukasz Maźnica i Anna Mazgal.

Czytaj więcej: Kolejne ataki "obrońców" twórców [Magazyn Filmowy]

Słuchając filmu - warsztaty "Dźwięk w filmie" [Magazyn Filmowy]

Toya Studios w Łodzi oraz Stowarzyszenie Film 1,2 i Łódź Film Commission przygotowały niezwykle interesujące warsztaty dotyczące różnych aspektów produkcji dźwięku w filmie fabularnym. Wzięło w nich udział blisko 60 dźwiękowców, producentów, kierowników produkcji, studentów z całej Polski. Głównym celem warsztatów połączonych z sesjami szkoleniowymi było wypracowanie i propagowanie w środowisku procedur związanych z dobrą współpracą w zakresie udźwiękowienia filmu oraz zwrócenie uwagi na problemy, które napotykają operatorzy dźwięku w swojej pracy. Swoją wiedzą i doświadczeniami dzielili się z uczestnikami m.in. Michał Kosterkiewicz, Jacek Hamela, Piotr Knop, Piotr Domardzki, Zbigniew Zbrowski, Jacek Gawryszczak, Sebastian Witkowski, Marcin Lenarczyk, Mateusz Adamczyk.

Czytaj więcej: Słuchając filmu - warsztaty "Dźwięk w filmie" [Magazyn Filmowy]

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!