Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Dotarłam do Polski, której nie znałam - rozmowa z Lilianą Głąbczyńską-Komorowską [Magazyn Filmowy]

Artur Zaborski: Film Ojcu, poświęcony ofiarom zbrodni stalinowskiej w Winnicy, wyreżyserowała pani razem z Dianą Skayą. Jak doszło do waszego spotkania?
Liliana Głąbczyńska-Komorowska: Tak samo, jak to było w przypadku mojego pierwszego filmu Piękne i bestia – dokumentu o kobietach walczących z rakiem piersi – to nie ja znalazłam temat, tylko temat mnie. Tym razem dostarczyła go Diana, która przeszła przez długą drogę, próbując się ze mną spotkać. Mam tak wypełniony grafik, że zajęło to dwa lata. Jej upór zaimponował mi na tyle, że zainteresowałam się projektem, chociaż zazwyczaj nie angażuję się w krótkie filmy. Tym razem było inaczej.

Czytaj więcej: Dotarłam do Polski, której nie znałam - rozmowa z Lilianą Głąbczyńską-Komorowską [Magazyn Filmowy]

Różne aspekty audiodeskrypcji w Polsce [Magazyn Filmowy]

Kino to sztuka egalitarna, do której dostęp mają wszyscy. Przynajmniej w teorii. Włodarze kin przystosowują budynki dla osób niepełnosprawnych, dla rodziców z małymi pociechami kina organizują projekcje z wyciszonym dźwiękiem i lekko zapalonym światłem, a dla niewidomych i niedowidzących seanse z audiodeskrypcją. U nas te ostatnie należą – niestety – do rzadkości. Jeśli tego nie zmienimy, zaszkodzimy tylko i wyłącznie sobie.

Czytaj więcej: Różne aspekty audiodeskrypcji w Polsce [Magazyn Filmowy]

Co słychać w polskim kinie - debata [Magazyn Filmowy]

„Film w pięćdziesięciu procentach składa się z obrazu i w pięćdziesięciu z dźwięku. Niekiedy sfera audialna przeważa nawet nad wizualną” – mówi David Lynch. W Polsce o dźwięku w filmie do niedawna mówiło się sporadycznie i zwykle krytycznie. Dziś filmowcy coraz częściej się zastanawiają, jak sprawić, by świat przedstawiony na ekranie zaistniał również w przestrzeni dźwiękowej? Toczą się dyskusje na temat tego, z jakich powodów sfera dźwiękowa w filmach ulega degradacji. Coraz więcej osób zastanawia się też, jak pejzaż dźwiękowy zmienia się pod wpływem audiodeskrypcji? Powyższe zagadnienia stały się punktami zapalnymi dyskusji podczas panelu zatytułowanego „Co usłyszymy w polskim kinie?”, który odbył się 16 grudnia 2015 roku w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie, w sali wyposażonej w najnowocześniejszy system dźwiękowy na świecie – Dolby Atmos.

Czytaj więcej: Co słychać w polskim kinie - debata [Magazyn Filmowy]

Lem przyszedł do mnie naturalnie - rozmowa z Györgym Pálfim [Magazyn Filmowy]

Artur Zaborski: Spotykamy się w Polsce, do której wróciłeś już kolejny raz. Musisz chyba lubić nasz kraj?
György Pálfi: Zawsze brakowało mi czasu, żeby zapoznać się bliżej z ludźmi, a to oni są dla mnie najważniejsi. Odczuwam z Polską pewną więź, nie czuję się tu obco, pewnie dlatego, że sam też jestem ze wschodu Europy. Mam jednak wrażenie, że dla was, Polaków, kultura liczy się o wiele bardziej niż dla Węgrów. Kiedy uczestniczyłem w warszawskim festiwalu „Wiosna Filmów” w kwietniu ubiegłego roku, widziałem ludzi, którzy ciągnęli do kina, na spotkaniach z twórcami dyskutowali, zadawali pytania. Na Węgrzech to nie byłoby możliwe, trudno byłoby zgromadzić taką publiczność. Chyba się do was przeniosę (śmiech).

Czytaj więcej: Lem przyszedł do mnie naturalnie - rozmowa z Györgym Pálfim [Magazyn Filmowy]

Ten film miał być podskórny - rozmowa z Moniką Pawluczuk, reżyserką filmu "Koniec świata" [Magazyn Filmowy]

Kuba Armata: Długo chodził za tobą ten koniec świata?
Monika Pawluczuk: To taki projekt, który był we mnie od dłuższego czasu, bo odzwierciedla moje główne zainteresowania. Zawsze szukałam sposobu na życie, który pozwoli odczuwać każdy jego moment. W tym celu zapisałam się na różne kursy psychologiczne, przez jakiś czas prowadziłam warsztaty rozwojowe, z czego zresztą zrodziła się książka. Bardzo bliska była mi idea zajęć odbywających się pod nazwą „Gdybyś miał przed sobą rok życia” (na podstawie książki amerykańskiego psychoterapeuty Stephena Levine’a). Zafascynowało mnie to podejście. Koniec świata wypływał poniekąd z tej filozofii – konieczności znalezienia najlepszego sposobu na przejście przez życie – szczególnie w momencie, kiedy zegar tyka. Może nawet nie tyle najlepszego, co mojego, gdzie będę miała poczucie, że dokonuję świadomych wyborów. Od tego się zaczęło. Kiedy pojawiła się data „końca świata”, pomyślałam, że to świetny punkt graniczny. Bo w takich momentach zaczynamy odpowiadać sobie na wiele ważnych pytań.

Czytaj więcej: Ten film miał być podskórny - rozmowa z Moniką Pawluczuk, reżyserką filmu "Koniec świata"...

Promocja polskiego filmu za granicą [Magazyn Filmowy]

„Bez promocji dzieje się coś strasznego – nic” – słowa przypisywane P.T. Barnumowi, XIX-wiecznemu amerykańskiemu przedsiębiorcy, mistrzowi reklamy, do serca powinien wziąć sobie każdy producent, reżyser i promotor kultury filmowej. Gdy na świecie roczna produkcja idzie w tysiące tytułów, dobry film to dopiero początek drogi, o wiele za mało, by dotrzeć do widza tak krajowego, jak i zagranicznego. I nie chodzi tu tylko o ładny plakat, stronę internetową czy pokaz prasowy. To cały szereg działań instytucjonalnych i indywidualnych. Jak sobie z nimi radzimy?

Czytaj więcej: Promocja polskiego filmu za granicą [Magazyn Filmowy]

W obozie uchodźców - rozmowa z zespołem producenckim WJTeam [Magazyn Filmowy]

Artur Zaborski: O produkowanej przez was animacji Wieża słychać już od dłuższego czasu.
Anna Mroczek: Rzeczywiście, to nie jest nowy projekt. Jakiś czas temu dostał wsparcie PISF. Niestety, różne kwestie formalne sprawiły, że to dofinansowanie przepadło.

Czytaj więcej: W obozie uchodźców - rozmowa z zespołem producenckim WJTeam [Magazyn Filmowy]

Sekrety obcojęzycznego Oscara [Magazyn Filmowy]

Oscarowy regulamin konkursu kina nieanglojęzycznego odpowiada tylko na część pytań związanych z nagrodą. Oczekując na ogłoszenie tzw. skróconej listy z dziewięcioma tytułami oraz na finalną listę pięciu nominacji do 88. edycji rozdania Oscarów (naszym kandydatem jest 11 minut Jerzego Skolimowskiego) przybliżamy proces typowania zwycięzcy.

Czytaj więcej: Sekrety obcojęzycznego Oscara [Magazyn Filmowy]

Nowe pokolenie producentów filmowych [Magazyn Filmowy]

Nowe pokolenie producentów coraz głośniej daje o sobie znać i coraz mocniej zaznacza swoją obecność na rynku. Korzystają z doświadczeń starszych kolegów i koleżanek, ale jednocześnie trochę inaczej, może odważniej patrzą na świat. Nie tylko znają języki, ale wręcz nie widzą granic. Międzynarodowe środowisko pracy i nauki jest dla nich naturalne. Pozbawieni kompleksów, żądni wyzwań, wspierani przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i programy Unii Europejskiej z tupetem przywracają nasze kino światowym festiwalom i rodzimym widzom, ale jednocześnie chętnie wchodzą w koprodukcje. Idą w świat i świat ściągają do nas.

Czytaj więcej: Nowe pokolenie producentów filmowych [Magazyn Filmowy]

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!