Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Charakterystyka polskich seriali [Magazyn Filmowy]

Kiedy zapowiedziano koniec emisji legendarnej Mody na sukces, zawiązał się spontaniczny komitet protestacyjny, kiedy uśmiercono jedną z bohaterek M jak miłość, żałobę nosiła cała Polska, a kiedy zapowiadana jest kolejna powtórka Stawki większej niż życie, natychmiast przypominamy sobie, gdzie są najlepsze kasztany w Paryżu i jaką świnią jest Brunner!

Czytaj więcej: Charakterystyka polskich seriali [Magazyn Filmowy]

Dystrybucja krótkich metraży [Magazyn Filmowy]

To wyjątkowo trudny sektor rynku filmowego. Tysiące tytułów, bardzo mało chętnych na ich zakup. Na krótkich metrażach zarobić się nie da. Można jednak walczyć o to, żeby dotarły do widzów. Jak to zrobić, o czym pamiętać – podpowiada nam Derry O’Brien.

Czytaj więcej: Dystrybucja krótkich metraży [Magazyn Filmowy]

Stowarzyszenie Filmowców Polskich ma 50 lat [Magazyn Filmowy]

„Podstawowy obowiązek artysty wobec polskiej rzeczywistości, to obowiązek mówienia prawdy”. Słowa Andrzeja Wajdy, wygłoszone na Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Gdańsku w 1980 roku, mimo upływu lat nie tracą na aktualności. Wciąż powtarzane, przywoływane, cytowane, przypominają o tradycji polskiego kina: o fundamentach polskiej szkoły filmowej i kina moralnego niepokoju, ale także o sile, jaką dała polskim twórcom integracja środowiska filmowego.

Czytaj więcej: Stowarzyszenie Filmowców Polskich ma 50 lat [Magazyn Filmowy]

Krakowski Klaster Filmowy [Magazyn Filmowy]

Już od roku w stolicy Małopolski działa Krakowski Klaster Filmowy, konsolidujący przedstawicieli przemysłu audiowizualnego w regionie. W 2015 roku o przystąpieniu do Krakowskiego Klastra Filmowego zadecydowało 10 firm. Dziś inicjatywa zrzesza 58 członków – firm i twórców niezależnych. Ma już za sobą pierwsze wspólne projekty, w tym produkcje filmowe z zagranicznymi partnerami, a w planach m.in. uruchomienie Małopolskiego Studia Debiutów.

Czytaj więcej: Krakowski Klaster Filmowy [Magazyn Filmowy]

Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego: Wspierając polski dokument [Magazyn Filmowy]

„Promujemy i wspieramy polski dokument” – mówią Adam i Katarzyna Ślesiccy, którzy wspólnie od 2014 roku prowadzą Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, a w jej ramach program Doc Lab Poland. W lutym skończył się nabór wniosków do drugiej edycji tego obiecująco rozwijającego się projektu.

Czytaj więcej: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego: Wspierając polski dokument [Magazyn Filmowy]

Rekonstrukcje cyfrowe, czyli szlifowanie diamentów [Magazyn Filmowy]

Dziesiątki fachowców, setki filmów, tysiące godzin pracy, miliony złotych i miliardy pikseli – to liczby, którymi można opisać pierwszą dekadę rekonstrukcji cyfrowej polskich filmów. Ale prawdziwa wartość tego procesu sięga dalej, niż jest to możliwe do ujęcia w liczbach.

Czytaj więcej: Rekonstrukcje cyfrowe, czyli szlifowanie diamentów [Magazyn Filmowy]

Intensywny jubileuszowy rok 2015 w SFP-ZAPA [Magazyn Filmowy]

SFP-ZAPA od ponad dwudziestu lat skutecznie chroni twórców i producentów filmowych. Przekłada się to na wysoki poziom inkasowanych wynagrodzeń, wypłat dla uprawnionych, jak i rosnącą liczbę reprezentowanych autorów i producentów. Działamy w oparciu o najwyższe międzynarodowe standardy jakości. Potwierdzeniem tego jest certyfikat ISO, który SFP-ZAPA posiada od 2007 roku, jako jedyna w Polsce organizacja zbiorowego zarządu prawami autorskimi.

Czytaj więcej: Intensywny jubileuszowy rok 2015 w SFP-ZAPA [Magazyn Filmowy]

Wygrana walka o kino - rozmowa z Andrzejem Wajdą [Magazyn Filmowy]

Tadeusz Sobolewski: W swojej „Historii kina polskiego” Tadeusz Lubelski przypomina uchwałę KC z początku lat 60., która miała przywołać filmowców do porządku. Była tam mowa o tym, że pierwszeństwo w kinie mają „problemy ideowe, służące potrzebom kraju”. Ale kino nie słuchało władzy. Pamiętam z tamtego czasu dyskusje wokół Popiołów – polemiki, ataki, równie ostre jak te, które wybuchły teraz wokół Idy. Pan inaczej niż partia rozumiał „problemy ideowe” i „potrzeby kraju”.
Andrzej Wajda: W Popiołach szedłem – w rozumieniu historii – nie za Sienkiewiczem, tylko za Żeromskim, dla którego najważniejszym powodem, żeby rozważać przeszłość, były właśnie nasze rany, nasze pomyłki, błędy, a nie bohaterska śmierć na polu chwały. I może to było nie bez znaczenia, że myśmy w naszym kinie uparcie uświadamiali społeczeństwu polskiemu jego błędy po to, żeby ich nie powtarzać. I Solidarność ich nie powtórzyła.

Czytaj więcej: Wygrana walka o kino - rozmowa z Andrzejem Wajdą [Magazyn Filmowy]

Historia i przyszłość katowickiej filmówki [Magazyn Filmowy]

W Katowicach – w 1978 roku – powstała druga w Polsce szkoła filmowa. Myślenie o szkole i pierwsze rozmowy miały miejsce rok wcześniej. Kto z kim rozmawiał? Stronami byli: ówczesny prezes Komitetu ds. Radia i Telewizji – Maciej Szczepański, ówczesny rektor Uniwersytetu Śląskiego Henryk Rechowicz, Włodzimierz Knobelsdorf (politolog, który miał zostać pierwszym dziekanem Wydziału Radia i Telewizji) oraz „grupa inicjatywna", w skład której wchodzili młodzi pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego – z późniejszą wieloletnią dziekan Wydziału, Krystyną Doktorowicz na czele.

Czytaj więcej: Historia i przyszłość katowickiej filmówki [Magazyn Filmowy]

Najwyższy czas, żeby Polacy zainteresowali się mockumentem - rozmowa z Joanną Ronikier [Magazyn Filmowy]

Artur Zaborski: Z włoskimi twórcami pracujesz nad międzynarodową koprodukcją My Italy. Jak trafiłaś do tego projektu?
Joanna Ronikier: Obraz składa się z czterech nowel. Akcja jednej z nich rozgrywa się w Polsce, dlatego w 2014 roku projekt trafił do naszego kraju w poszukiwaniu polskiego koproducenta. Włoscy producenci skontaktowali się z Romanem Gutkiem, przez niego trafili do mnie. Mnie ten projekt od razu się spodobał. Natychmiast chciałam się w niego włączyć.

Czytaj więcej: Najwyższy czas, żeby Polacy zainteresowali się mockumentem - rozmowa z Joanną Ronikier [Magazyn...

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!