Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie [Magazyn Filmowy]

Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie [Magazyn Filmowy]

Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie jest jednym z najbardziej stabilnych mechanizmów finansowych w branży filmowej. Powiązana z nim komisja wykorzystuje wyjątkowe walory zdjęciowe miasta.

„Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie wsparty działalnością Krakow Film Commission – stanowi silny argument Krakowa i Małopolski w ich staraniach o krajowych i zagranicznych partnerów ze świata kinematografii” – czytamy na stronach funduszu. I chyba rzeczywiście tak jest, bo filmowy Kraków staje się coraz bardziej popularny.
18 filmów, z czego połowa stanowią pełnometrażowe fabuły, to spory dorobek jak na pięć lat działalności. Fundusz ruszył w 2009 roku z rekordowym jak na polskie warunki budżetem – 2 mln zł. Niestety, podobnie jak inne RFF-y, także i ten fundusz, dotknięty kryzysem ekonomicznym, obniżał stopniowo roczny budżet, by ostatecznie ustabilizować się na poziomie miliona złotych.

Jakie są kryteria? Oczywiście promocja i budowanie pozytywnego wizerunku miasta. Jak zaznaczają operatorzy funduszu, ważne jest zarówno umiejscowienie akcji czy samych planów zdjęciowych, jak i tematyka filmu oraz tworzący go artyści. Wśród produkcji fabularnych znalazły się m.in.: Mała matura 1947 Janusza Majewskiego, Obława Marcina Krzyształowicza, Pod Mocnym Aniołem Wojtka Smarzowskiego, Joanna Feliksa Falka czy Uwikłanie Jacka Bromskiego. Fundusz chętnie inwestował także w koprodukcje, takie jak: Nieulotne Jacka Borcucha, Droga na drugą stronę Anci Damian, W cieniu Davida Ondřička oraz Polski film Marka Najbrta. Wydaje się, że produkcje fabularne są najchętniej wspierane przez fundusz, ale uwagę zwracają także inne tytuły – animacja Toto Zbigniewa Czapli i dokument Lekarze Tomasza Wolskiego. Najnowsze produkcje funduszu to debiut fabularny Marcina Koszałki Czerwony pająk, Pani z przedszkola Marcina Krzyształowicza, Demon Marcina Wrony czy debiut Grzegorza Zaricznego, realizowany w Studiu Munka przy SFP – Fale.

Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie jest finansowany ze środków budżetu Gminy Miejskiej Kraków oraz środków budżetu Województwa Małopolskiego i działa w strukturach Krakowskiego Biura Festiwalowego. Z krakowskim RFF-em silnie powiązana jest komisja filmowa. To właśnie Krakow Film Commission jest odpowiedzialna za sprowadzenie do Polski ekip filmowych z Indii. Rozwijająca się obecnie polsko-indyjska współpraca poprzedzona została kilkuletnimi rozmowami i staraniami ze strony Krakowskiego Biura Festiwalowego. Pierwszym bollywoodzkim filmem zrealizowanym w Krakowie był Aazan z 2011 roku, za nią przyszły kolejne, nie tylko zresztą „krakowskie”. Szkoda, że jako kinematografia nie dysponujemy atrakcyjnymi zachętami finansowymi dla zagranicznych partnerów, bo ewidentne powodzenie krakowskiego eksperymentu mogłoby zaowocować całym systemem zewnętrznych produkcji.

Komisja podkreśla, że poza unikatowymi plenerami i wnętrzami, Kraków jako znany ośrodek turystyczny dysponuje ogromną bazą hotelową, co jest znaczącym atutem w działalności komisji filmowej. „Kraków, polskie centrum teatrów i szkół artystycznych oraz siedziba ogólnopolskich rozgłośni telewizyjnych, jest naturalnym miejscem licznych przedsięwzięć filmowych – to właśnie możliwości wysoko wykwalifikowanych kadr i zaplecze logistyczne pozwalają tutaj na realizację praktycznie każdej produkcji” – piszą operatorzy komisji. Nie ma wątpliwości, że osadzenie w Krakowie i funduszu i komisji przyczyniły się do tego, że jest to obecnie jedna z najpopularniejszych lokacji zdjęć filmowych w Polsce.

Anna Wróblewska

Źródło: "Magazyn Filmowy SFP", nr 39/listopad 2014
Oryginalny tytuł: "Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie "
Autor: Anna Wróblewska
Przedruk za zgodą "Magazynu Filmowego SFP"

AddThis Social Bookmark Button
 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!