Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Reforma unijnego prawa autorskiego wkracza w decydującą fazę [Magazyn Filmowy]

W lipcu zakończyły się prace kluczowych komisji Parlamentu Europejskiego, które przyjęły korzystne dla twórców raporty dotyczące projektów legislacyjnych wchodzących w skład reformy unijnego prawa autorskiego. Chodzi o dyrektywę o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym oraz rozporządzenie nadawczo-reemisyjne.

Czytaj więcej: Reforma unijnego prawa autorskiego wkracza w decydującą fazę [Magazyn Filmowy]

Można oglądać film bez obrazu - rozmowa z Renatą Nych, przewodniczącą Mazowieckiego Stowarzyszenia Pracy dla Niepełnosprawnych De Facto [Magazyn Filmowy]

Jak została pani promotorką kina dla niewidomych?
Trochę z przypadku. Wcześniej pracowałam z niepełnosprawnymi. Walczyłam, by takie osoby mogły pracować. Byłam przekonana, że jeśli będą mieć pracę, ich życie będzie łatwiejsze. Z czasem zaczęłam baczniej przyglądać się problemom osób niewidomych. Zauważyłam, że to, co wyklucza je, jeszcze bardziej niż ludzi z innymi niepełnosprawnościami, to brak dostępu do informacji i kultury. Dlatego najważniejszy był dla mnie i dla Stowarzyszenia De Facto, w którym zaczęłam pracować, kiosk z prasą, dającą możliwość swobodnego dostępu do informacji osobom niewidomym. Zależało mi, żeby były w nim nie tylko periodyki zajmujące się polityką, ale też filmem czy teatrem.

Czytaj więcej: Można oglądać film bez obrazu - rozmowa z Renatą Nych, przewodniczącą Mazowieckiego...

Reportaż a film dokumentalny [Magazyn Filmowy SFP]

Wystąpienie prof. dr. hab. Mikołaja Jazdona na Forum SFP w Krakowie 3 czerwca, podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Reportaż jest filmem dokumentalnym. Reportaż nie jest filmem dokumentalnym. Paradoksalnie te dwa przeciwstawne zdania mogą okazać się prawdziwe, jeśli opatrzymy je stosownym komentarzem.

Reportaż jest filmem dokumentalnym ponieważ należy do rodzaju filmowego określanego właśnie mianem filmu dokumentalnego. W jego ramach mieści się szerokie spektrum różnych gatunków i podgatunków. Jednym z nich jest reportaż rozumiany jako filmowa relacja z wydarzenia.

Czytaj więcej: Reportaż a film dokumentalny [Magazyn Filmowy SFP]

Miejsce inspirujące marzenia - rozmowa z prof. Rafałem Syską, dyrektorem Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi [Magazyn Filmowy]

Kieruje pan Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi. Czym będzie ta placówka, kiedy ruszy pełną parą?
Będzie jedynym w tej części Europy ośrodkiem edukacyjno-ekspozycyjnym poświęconym kulturze audiowizualnej. Trzy ścieżki dydaktyczne poprowadzą nas w trzech filmowych i kinowych kierunkach.

Czytaj więcej: Miejsce inspirujące marzenia - rozmowa z prof. Rafałem Syską, dyrektorem Narodowego Centrum...

Box Office - rekordowe półrocze w kinach [Magazyn Filmowy]

Branża kinowa rozwija się niebywale. Od stycznia do końca czerwca sprzedano aż 28,415971 mln biletów, co jest sytuacją bez precedensu.

Jak dotąd, najlepszym frekwencyjnie pierwszym półroczem, było to z ubiegłego sezonu. Do końca czerwca 2016 sprzedano ponad 23,6 mln biletów. Różnica na korzyść bieżącego okresu jest więc kolosalna. Siłą rzeczy również wpływy są wyższe. Polscy widzowie zostawili w kasach kin 543 mln złotych (w 2016 roku, w analogicznym okresie – 440 mln). Aż 7 filmów zebrało widownię przekraczającą milion osób, a 17 tytułów przyciągnęło przynajmniej 500 tys. Mimo że to nie rodzime pozycje zawładnęły rynkiem kinowym, to najpopularniejszą premierą pierwszego półrocza okazał się polski obraz – Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej w reżyserii Marii Sadowskiej. Film z brawurową rolą Magdaleny Boczarskiej przyciągnął od początku dystrybucji znakomite 1,795 mln osób. To wynik tylko nieco odstający od rezultatu Bogów Łukasza Palkowskiego, ale lepszy niż Jestem Bogiem Leszka Dawida. W każdym razie wielki sukces, którego nikt nie wróżył spośród obserwatorów rynku dystrybucyjnego.

Czytaj więcej: Box Office - rekordowe półrocze w kinach [Magazyn Filmowy]

Budując łamigłówkę - rozmowa z Maciejem Bochniakiem o serialu Belfer [Magazyn Filmowy]

Rozmowa z Maciejem Bochniakiem, który wraz z Krzysztofem Łukaszewiczem reżyseruje drugą serię serialu kryminalnego Belfer (premiera w październiku w Canal+)

Druga seria Belfra jest zupełnie inna od pierwszej.
Jest zdecydowanie mocniejsza dramaturgicznie, mamy też inną konstrukcję całej opowieści. Najpierw jest wielkie „bum” i nawet teoretycznie wiemy, kto za tym stoi. Cała zabawa opiera się jednak na składaniu rozrzuconych ogniw układanki. Nie robiliśmy stylistycznej rewolucji, jeśli chodzi o tempo, sposób narracji czy montaż. Trzeba pamiętać, że weszliśmy w buty pierwszego sezonu. Pewne rzeczy zostały już nakreślone.

Czytaj więcej: Budując łamigłówkę - rozmowa z Maciejem Bochniakiem o serialu Belfer [Magazyn Filmowy]

List prezesa SFP w sprawie wystawy Kino Polonia w NCKF [Magazyn Filmowy]

Szanowni Państwo, Drogie Koleżanki i Koledzy.
Powstające w Łodzi Narodowe Centrum Kultury Filmowej, którego Radzie Programowej mam zaszczyt wiceprzewodniczyć, wkrótce ogłosi oficjalnie akcję zbierania pamiątek na potrzeby wystawy stałej „Kino Polonia”. Serdecznie zapraszam do przekazywania obiektów dokumentujących Waszą filmową twórczość, doświadczenia i sukcesy. Podarowane memorabilia złożą się na imponującą ekspozycję poświęconą historii kina na ziemiach polskich od pierwszych projekcji po czasy współczesne.

Czytaj więcej: List prezesa SFP w sprawie wystawy Kino Polonia w NCKF [Magazyn Filmowy]

Ustawa o zbiorowym zarządzaniu prawami [Magazyn Filmowy]

Na początku czerwca zakończyły się konsultacje publiczne projektu Ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i pokrewnymi. Projekt Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wdraża dyrektywę unijną z 2014 roku, która powinna wejść w życie już w kwietniu 2016. Ministerstwo nie poprzestało jednak na przeniesieniu przepisów dyrektywy. Przedstawiony do konsultacji projekt w wielu miejscach wychodzi poza ramy dyrektywy w sposób niestety nie do końca korzystny dla twórców. Ustawa dąży do rozdzielenia dwóch podstawowych ról ozz: działalności stowarzyszeniowej i działalności w zakresie zbiorowego zarządu. Prowadzi to do bezpośredniego zagrożenia dla dotychczasowego modelu funkcjonowania Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Ustawa nadmiernie wkracza w zasady samorządności środowisk twórczych i swobodę ozz zarządzania prawami majątkowymi. Przedstawiony do konsultacji projekt może zredukować rolę SFP wyłącznie do sprawowania zbiorowego zarządu, znacznie utrudniając dalsze funkcjonowanie SFP jako stowarzyszenia wspierającego rozwój kultury polskiej.

Czytaj więcej: Ustawa o zbiorowym zarządzaniu prawami [Magazyn Filmowy]

Zawód: producent - rozmowa z Andrzejem Stacheckim [Magazyn Filmowy]

Pańska firma producencka V-Film operuje z Wrocławia i zastanawiam się, czy gdyby zdecydował się pan na przenosiny do Warszawy, kojarzonej jako centrum działań filmowych w Polsce, zmieniłoby to coś w pańskiej działalności?
Myślę, że tak, bo zapewne udałoby się i inicjować, i realizować więcej projektów, gdyż tam znajduje się znaczna część środowiska. A kontakt z twórcami jest zarzewiem każdej myśli producenckiej, który inicjuje kolejne przedsięwzięcia. W Warszawie są też instytucje finansujące, począwszy od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, są telewizje, potencjalni sponsorzy, bo tak mamy ten kraj scentralizowany. Lecz to, że Wrocław nie jest centrum filmowym daje niekiedy szansę robić rzeczy po swojemu, może czasem nieco dłużej, ale bywa, że z ciekawszymi efektami. Przygotowujemy np., już od paru lat, z Waldemarem Krzystkiem serial Dom pod Dwoma Orłami i mam nadzieję, że na początku przyszłego roku produkcja ruszy, bo będzie to nie lada wydarzenie.

Czytaj więcej: Zawód: producent - rozmowa z Andrzejem Stacheckim [Magazyn Filmowy]

Chcemy umacniać polskich twórców - rozmowa z Manuelem Rougeronem, prezesem zarządu i dyrektorem generalnym nc+ [Magazyn Filmowy]

Czy jest pan amatorem kina?
Oglądam praktycznie wszystko. Czy to czyni ze mnie amatora kina? Nie jestem pewien. Z pewnością jestem filmowym łasuchem.

Czy mógłby pan opisać swój gust filmowy? Jakich twórców pan ceni?
Jestem wielkim fanem Ridleya Scotta. Jego kino do mnie przemawia: trochę fantastyczne, realizowane przy użyciu zadziwiających środków. Lubię również zupełnie inny, nietypowy styl Larsa von Triera. Jego film Przełamując fale głęboko mnie poruszył. Kino von Triera jest czyste, w pewien sposób w opozycji do środków stosowanych przez Ridleya Scotta. Dziś panuje światowa moda na seriale, które są coraz lepsze. Do seriali mam również bardzo łakomy stosunek i uprawiam dużo tzw. binge-watchingu. Bardzo podobał mi się Belfer ze względu na świetny scenariusz. Uważam, że poziom polskich seriali uległ radykalnemu polepszeniu. Podobała mi się również Wataha, choć koniec pierwszego sezonu niezupełnie mnie usatysfakcjonował. Jestem też fanem Porzuconego wg Harlana Cobena. Lubię również najnowsze produkcje Canal+ we Francji. Bardzo doceniam Biuro szpiegów – świetnie zrobione i dobrze napisane. Mam dość eklektyczny gust, choć przyznaję, że gorzej odnajduję się w amerykańskich produkcjach serialowych.

Czytaj więcej: Chcemy umacniać polskich twórców - rozmowa z Manuelem Rougeronem, prezesem zarządu i dyrektorem...

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!