Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Dystrybucja filmu Nośniki fizyczne Problematyka dystrybucji nośników fizycznych

Problematyka dystrybucji nośników fizycznych

O dziale Problematyka nośników

W tym dziale omawiamy problematykę dystrybucji na rynku home video, czyli nośników fizycznych z danymi audio lub wideo przeznaczonych dla klienta końcowego. Nie analizujemy więc kwestii związanych z nośnikami służacymi do pierwotnego utrwalania filmu lub archiwizacji materiałów składowych, takich jak taśma światłoczuła czy magnetyczna.

Historia rozwoju technologii fizycznych nośników filmów (dystrybucja home video)

Korzystając od lat z filmów zapisanych na nośnikach optycznych (płytach DVD-Video, Video CD, Blu-ray i innych) często zapominamy o niezwykłej roli nośników magnetycznych (taśm), jaką odegrały one w historii dystrybucji filmowej. Myśląc o taśmach magnetycznych przed oczami mamy kasety VHS, które poprzez swoje rozpowszechnienie wyparły z rynku o wiele bardziej zaawansowane technicznie formaty ze swojej grupy ale też utorowały drogę do monopolizacji sprzedaży dzieł audiowizualnych na DVD. A jednak to taśma magnetyczna jest wciąż najtrwalszym nośnikiem obrazu ruchomego.  

Czytaj więcej: Historia rozwoju technologii fizycznych nośników filmów (dystrybucja home video)

Rynek tłoczni płyt

Początki produkcji nośników z danymi cyfrowymi rozpoczęły się wraz z wprowadzeniem na rynek płyt CD, które wyparły kasety magnetofonowe, taśmy magnetyczne i płyty winylowe. Nowy nośnik został natychmiast zaakceptowany przez użytkowników, bo przynosił ze sobą czysty cyfrowy dźwięk, nie był zbyt drogi a czas przechowywania na nim danych określany był na kilkadziesiąt lat (warunek ten spełniają jednak tylko płyty pokryte specjalnymi warstwami, które nie ulegają tak szybkiemu utlenianiu się jak standardowe płyty CD) .Format CD przyniósł ze sobą także rewolucyjne wówczas przyspieszenie czasu produkcji, był więc po prostu skazany na sukces. Na świecie początki usługi tłoczenia płyt datuje się na 1980 rok, a w Polsce pierwszą tłocznię otwarto w 1995 roku.

Czytaj więcej: Rynek tłoczni płyt

Kody regionu DVD i Blu-ray Disc (Region Playback Control - RPC)

Wytwórnie filmowe regionalizują nośniki optyczne (płyty DVD i Blu-ray) i czytniki wideo w celu blokowania niekontrolowanego handlu zapisami audiowizualnymi, tj. w tym importu i eksportu tanich filmów do innych sfer ekonomicznych, piractwa, oraz w celu umożliwienia dystrybutorom filmowym i producentom płyt kontroli cen nośników, dat ich oficjalnych premier w danym obszarze geograficznym. Do regionalizacji służy Kod regionu (inny dla płyt DVD i Blu-ray), fizyczny maszynowy znacznik (system kodowy).

Czytaj więcej: Kody regionu DVD i Blu-ray Disc (Region Playback Control - RPC)

Archiwizacja filmów wydanych na nośnikach fizycznych, opisywanie filmów w systemie Horizon

Artykuł analizujący metodę archiwizacji materiałów filmowych zapisanych na nośnikach magnetycznych i elektronicznych w biblitekach i archiwach. Opisuje format MARC 21 ujednolicający opisy w systemie Horizon. Przedstawiana w nim jest m.in. wykładnia dotycząca rozróżnienia cyklu od serialu, informacje dotyczące oznaczeń odpowiedzialności czy stref produkcji. Tekst przygotowany został w 2005 roku przez p. Andrzeja Drożdża z Biblioteki Głównej Politechniki Łódzkiej dla EBIB.

Czytaj więcej: Archiwizacja filmów wydanych na nośnikach fizycznych, opisywanie filmów w systemie Horizon

Proces produkcji płyt - etap 1: Authoring

Authoring to proces przygotowywania materiału wyjściowego, który ma znaleźć się na płycie DVD-Video, VCD czy Blu-ray. Polega on na połączeniu skompresowanych strumieni danych obrazu i dźwięku, stworzeniu interaktywnego menu, oprawy muzycznej oraz na opracowaniu różnych wersji językowych, ścieżki lektorskiej lub dubbingowej. W tym etapie podejmuje się także decyzję o tym, na jakim dokładnie nośniku zostanie wytłoczony film.

Czytaj więcej: Proces produkcji płyt - etap 1: Authoring

Proces produkcji płyt - etap 2: Mastering

Mastering to proces przenoszenia na matrycę do tłoczenia (lub replikacji) płyt optycznych materiału przygotowanego podczas authoringu. Proces masteringu dzieli się na dwa główne etapy: przygotowanie glassmastera (glassa) oraz obróbkę galwaniczną (proces galwanizacji i obróbka chemiczna). Po wytworzeniu matrycy niklowej końcowym zadaniem drugiego etapu produkcji płyt jest przeprowadzenie testów sprawdzających czy na matrycy nie występują mechaniczne uszkodzenia oraz jej obróbka mechaniczna.

Czytaj więcej: Proces produkcji płyt - etap 2: Mastering

Proces produkcji płyt - etap 3: Tłoczenie

W tym etapie produkcji nośników optycznych gotowa matryca zawierająca obraz (odcisk) spirali z danymi posłuży jako wzorzec do tłoczenia kopii płyt. Tłoczenie jest bardziej efektywne, niż zwykłe kopiowanie danych na dyskach wielokrotnego zapisu – wytłoczone nośniki są bardziej wytrzymałe na uszkodzenia i cechują się dłuższą trwałością przechowywania informacji.

Czytaj więcej: Proces produkcji płyt - etap 3: Tłoczenie

Proces produkcji płyt - etap 4: Nadruk

Wykonanie nadruku bezpośrednio na płycie to proces wykorzystujący klasyczne techniki drukarskie. Obecnie pozwalają one na stworzenie obrazu w jakości fotografii, dzięki czemu płyta z nadrukiem może być dystrybuowana nawet w przezroczystym opakowaniu.

Czytaj więcej: Proces produkcji płyt - etap 4: Nadruk

Proces produkcji płyt - etap 5: Konfekcjonowanie

Konfekcjonowanie – ostatni etap produkcji płyt optycznych – to nie tylko zapakowanie dysków do pudełek. Na tym etapie projektuje się etykiety, książeczki informacyjne wkładane do opakowań, wszelkiego rodzaju nalepki, inserty, które otrzyma użytkownik końcowy przy zakupie płyty. Na tym etapie wybiera się, lub zleca tłoczni produkcję, opakowania.

Czytaj więcej: Proces produkcji płyt - etap 5: Konfekcjonowanie

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!