Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Dystrybucja filmu Internet Problematyka dystrybucji internetowej (VOD) VOD - modele dystrybucji filmów w sieci

Problematyka dystrybucji internetowej (VOD)

VOD - modele dystrybucji filmów w sieci

Jak wygląda dystrybucja filmów w Internecie na platformach VOD? Na rynku funkcjonuje kilka modeli dystrybucji, które związane są ze specyfiką danych dzieł audiowizualnych, model dostosowuje się do tego, czy rozprowadzany film jest nowy lub premierowy, czy np. jest obrazem niekomercyjnym, społecznym lub artystycznym.

Łukasz Skrzypek, wiceprezes zarządu serwisu VOD Iplex.pl: „Jeżeli film jest nowy, był w dystrybucji kinowej, gdy wychodzi na DVD, wówczas możemy mówić o prawach TVOD, czyli VOD transakcyjne, czyli o modelu, w którym użytkownik płaci za dostęp do jednego filmu. Ten dostęp jest zazwyczaj ograniczony na 24 godziny, 48 godzin, w zależności od tego jak wygląda licencja. TVOD – płacę za jeden film i ten film oglądam.
Drugi model, który przyjął się na rynku tej ścieżki dystrybucyjnej to jest tzw. model SVOD, czyli VOD subskrypcyjne. Możemy mówić o nim wtedy, gdy film został sprzedany do telewizji płatnej. W modelu SVOD użytkownik za konkretną bibliotekę tytułów płaci daną, abonamentową kwotę. Czas na jaki otrzymuje dostęp do filmów może być umowny, na okres tygodnia, miesiąca, nawet przez pół roku. W ramach opłaconej subskrypcji użytkownik ma nieograniczoną możliwość liczby obejrzeń, wybrane przez siebie filmy ogląda kiedy chce i ile razy chce.
Kolejny model to AVOD, czyli VOD reklamowe (Advertsing VOD). W nim użytkownik otrzymuje dostęp do filmu zupełnie za darmo natomiast „płaci” za to oglądając reklamy przed filmem, dodatkowo wypożyczany film często jest przerywany blokiem reklamowym. 
Jest jeszcze model, który w Polsce jest najmniej popularny, FVOD (Free VOD), w którym pokazuje się filmy za darmo i bez żadnych reklam”.

{mosimage}

Kamil Przełęcki, dyrektor do spraw rozwoju i konwergencji multimediów Agora, odpowiedzialny za serwis VOD Kinoplex: „Model FVOD może być związany z prowadzeniem działalności misyjnej, jakąś ideą. Nie wypada puszczać reklam np. przed filmem o kamienowaniu kobiet w Iranie. W takich sytuacjach po prostu dystrybuujemy konkretne treści ale reklam już przy nich nie umieszczamy”.

Producent filmowy, który myśli o udostępnieniu filmu poprzez globalną sieć, może wykorzystać model AVOD przy tworzeniu własnego kanału na YouTube lub w innych tego typu serwisach. Należy jednak zaznaczyć, że mimo możliwości pozyskania reklamodawców, których spoty są wyświetlane przed filmem, na chwilę obecną YouTube (i wiele innych darmowych serwisów) nie odprowadza od nagrań filmowych, tak jak w przypadku nagrań muzycznych, opłat do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi. Serwisy VOD lub dystrybucja przez własną witrynę www wydają się więc najbardziej optymalnym rozwiązaniem.

Wydawałoby się, że model AVOD (darmowe wypożyczenie filmu w zamian za obejrzenie reklam) szybko przebrzmi i stanie się nielubiany wraz z pojawieniem się milionów rozmaitych – także audiowizualnych – banerów na stronach internetowych. Ale widz bardzo często jest zainteresowany ponoszeniem takiej ceny w zamian za darmowy produkt. Na tym założeniu opiera się np. cały system działania bezpłatnego serwisu i kanałów YouTube. Platformy VOD również się od tego modelu dystrybucyjnego nie odwracają, a główną formą rozpowszechniania filmów w modelu AVOD są tzw. pre-rolle – reklamy nadawane przed rozpoczęciem emisji danego dzieła audiowizualnego.
Takie spoty reklamowe mogą mieć formę interaktywną, np. ankiety wypełnianej przez użytkownika (z takiego rozwiązania skorzystała np. Mazda w Iplex), gry komputerowej czy quizu, w którym aktywnie uczestniczy użytkownik.

Sandra Wilk

*** Cykl artykułów o VOD został przygotowany w oparciu o prezentację Kamila Przełęckiego (Kinoplex) i Łukasza Skrzypka (Iplex) na Walnym Zgromadzeniu KIPA 2012 oraz na podstawie innych źródeł, w tym m.in. badań Gemius dla Onet.pl (2011), PBI (2012), OPI na zlecenie IAB Polska (2012), artykułów specjalistycznych z "Media&Marketing", "Press", "Komputer Świat", "Gazety Wyborczej", serwisów Wirtualne media, Media 2, AK75, 4vod, informacji z poszczególnych platform VOD.

© Audiowizualni.pl 2012

AddThis Social Bookmark Button
 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!