Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Dystrybucja filmu Internet Problematyka dystrybucji internetowej (VOD)

Problematyka dystrybucji internetowej (VOD)

VOD - historia rozwoju rynku

Rynek VOD (Video on Demand), czyli Wideo na żądanie jest jednym z najmłodszych rynków dystrybucji treści audiowizualnych – nie przeszkadza to jednak w tym, że rozwija się wyjątkowo szybko. Dynamikę zmian najłatwiej jest przedstawić na przykładzie rynku urządzeń telewizyjnych. W 2010 roku sprzedano w Polsce 1,9 mln telewizorów, w tym 300 tys. to odbiorników nowej generacji (smart TV), czyli tych podłączonych do Internetu i przystosowanych do wyświetlania aplikacji telewizyjnych. Szacuje się, że wkrótce rynek telewizorów zintegrowanych z globalną siecią osiągnie wynik 1 mln sztuk. Do wszystkich z nich serwisy VOD mogą dystrybuować filmy ze swoich cyfrowych bibliotek.

Czytaj więcej: VOD - historia rozwoju rynku

VOD - rewolucja smart TV

Smart TV (inne nazwy to Connected TV lub Hybrid TV) – tak określane są telewizory nowej generacji, które wśród swoich udogodnień posiadają m.in. dostęp do Internetu. Rozwój technologii „sprytnych telewizorów” następował etapami. Początkowo odbiorniki uzyskały szybki przegląd wybranych programów na ekranie (smart surf), automatyczne dostosowanie obrazu, możliwość odtwarzania muzyki i obrazów (np. prywatnych zdjęć) z pamięci USB, później opcję odczytywania filmów, a następnie mogły wykorzystywać aplikacje sieciowe.

Czytaj więcej: VOD - rewolucja smart TV

VOD - dystrybucja filmów poza komputerem, Connected devices

Każde urządzenie ekranowe podłączone do Internetu (Connected devices) może służyć użytkownikom do cyfrowego wypożyczenia i oglądania filmu. Twórcy serwisów Video on Demand wykorzystują więc do rozpowszechniania zawartych w swoich bibliotekach audiowizualnych treści specjalne aplikacje internetowe współpracujące z telefonami komórkowymi, tabletami, itp. Przykładowo aplikacja serwisu VOD Ipla dostępna jest w systemach operacyjnych najważniejszych dostępnych na polskim rynku smartfonów – iPhone, Android i Symbian. Zainteresowany podbojem rynku telefonicznego jest także m.in. TVN Player. 

Czytaj więcej: VOD - dystrybucja filmów poza komputerem, Connected devices

VOD - modele dystrybucji filmów w sieci

Jak wygląda dystrybucja filmów w Internecie na platformach VOD? Na rynku funkcjonuje kilka modeli dystrybucji, które związane są ze specyfiką danych dzieł audiowizualnych, model dostosowuje się do tego, czy rozprowadzany film jest nowy lub premierowy, czy np. jest obrazem niekomercyjnym, społecznym lub artystycznym.

Czytaj więcej: VOD - modele dystrybucji filmów w sieci

VOD - okna dystrybucji, tzw. Windowing

Stworzenie platformy Video on Demand (Wideo na żądanie) wiąże się z badaniami rynku na temat okien dystrybucji, ale nie tylko dystrybutorzy muszą mieć wiedzę na ten temat. Producenci, którzy mają zamiar wstawiać swoje filmy do cyfrowych bibliotek VOD, powinni pamiętać o odpowiednich zastrzeżeniach dotyczących tzw. Windowingu w podpisywanych umowach.

Czytaj więcej: VOD - okna dystrybucji, tzw. Windowing

VOD - zabezpieczenia filmów przed kradzieżą

Pliki udostępniane przez platformy VOD są chronione na różne sposoby. Zawsze są szyfrowane i zabezpieczane przed kopiowaniem, podobnie jak płyty DVD. Dodatkowo system ich odtwarzania często opiera się na streamingu, czyli na transmisji filmu do wybranego urządzenia (np. komputera) bez zapisywania go, nawet tymczasowo, na dysku urządzenia użytkownika końcowego.

Czytaj więcej: VOD - zabezpieczenia filmów przed kradzieżą

VOD - koszty dystrybucji filmów w Internecie

Platformy VOD rzadko udostępniają możliwość wypożyczenia, obejrzenia filmów bezpłatnie. Jest to możliwe w dwóch modelach dystrybucji. Pierwszym jest FVOD (Free VOD) – systemie opracowanym do projektów specjalnych, misyjnych, wykorzystywanych np. przy specyficznych filmach dokumentalnych czy artystycznych lub przy akcjach promocyjnych. W Polsce model ten jest najrzadziej stosowany. Drugim jest AVOD (Advertsing VOD) – system pozwalający końcowemu użytkownikowi korzystać z treści bezpłatnie w zamian za oglądanie reklam przed filmem oraz obejrzenie bloku reklamowego w trakcie trwania filmu. Polskie serwisy VOD preferują jednak modele płatne: transakcyjne TVOD i subskrypcyjne SVOD. Dlaczego za wypożyczenie filmów w sieci trzeba płacić? Dlaczego serwis pobiera ustalone opłaty dla siebie, a nie odprowadza ich lwiej części do producenta?

Czytaj więcej: VOD - koszty dystrybucji filmów w Internecie

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!