Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Aktualności Teksty problemowe Film

Teksty problemowe - Film

Historia: Anna Sokołowska - Polska reżyser od problemów nastolatków

Zmarła w 2016 roku reżyserka znakomicie pokazywała Polakom w latach 60., 70. i 80. problemy nastolatków. Przenosiła na ekran popularne powieści a dziewczyny kopiowały fryzury jej bohaterek, jak to się stało w przypadku “Beaty”, w której zagrała Pola Raksa. Niestety, dziś żaden rodzimy reżyser nie poświęca programowo swojej twórczości młodym ludziom.

Czytaj więcej: Historia: Anna Sokołowska - Polska reżyser od problemów nastolatków

Historia: Stefania Heymanowa - Feministyczna publicystka

Stefania Heymanowa rozpoczęła publikowanie recenzji w 1923 roku, mając 33 lata. Dołączyła do grona wpływowych przedwojennych kobiet krytyków polskiego – i nie tylko – kina, w którym prym wiodły przede wszystkim Stefania Zahorska i Leonia Jabłonkówna. Od 1930 roku była stałą współpracowniczką popularnego "Kina". Pisane z perspektywy feministycznej teksty Heymanowej trafiały zarówno do aktywistów politycznych, jak i wielbicieli kina oraz intelektualistów.

Czytaj więcej: Historia: Stefania Heymanowa - Feministyczna publicystka

Historia: Leonia Jabłonkówna - Jelonka, niezwykła recenzentka

W gronie przedwojennych kobiet krytyków i felietonistek piszących o filmie znalazła swoje miejsce Leonia Jabłonkówna. Za swą mentorkę uznawała koleżankę po piórze z "Wiadomości Literackich", Stefanię Zahorską. Wybitna recenzentka i reżyser teatralna, Jelonka – bo tak przyjaciele i współpracownicy nazywali Jabłonkównę – poświęciła się po wojnie publicystyce teatralnej.

Czytaj więcej: Historia: Leonia Jabłonkówna - Jelonka, niezwykła recenzentka

Historia: Stefania Zahorska - Najwybitniejsza krytyk filmowa XX-lecia międzywojennego

Kobiety w polskim kinie to nie tylko członkowie zespołów realizatorskich, ale także autorki tekstów o tematyce filmowej. Stefania Zahorska była najwybitniejszą krytyk filmową dwudziestolecia międzywojennego, znaną również pod pseudonimem Pandora.

Czytaj więcej: Historia: Stefania Zahorska - Najwybitniejsza krytyk filmowa XX-lecia międzywojennego

Historia: Barbara Sass - Kobiety pod presją

Barbara Sass zmarła w 2015 roku. Jej zdecydowane, feministyczne kino wyróżnia ją na tle polskiej twórczości filmowej lat 80. Nakręciła wówczas sześć filmów pełnometrażowych. Poza nią żadna inna polska reżyserka nie zaistniała w tamtym czasie z taką intensywnością.

Czytaj więcej: Historia: Barbara Sass - Kobiety pod presją

Historia: Maria Kaniewska - Niezapomniana klasyka

Maria Kaniewska mówiła: "Kiedy się okazało, że potrafię dotrzeć do młodej widowni, zaczęłam robić filmy dla młodzieży. Te filmy trafiały do odbiorców i są dzisiaj... klasyką". Wspaniałą klasyką, którą pomimo upływu czasu – a może właśnie z tego powodu - ogląda się także i dziś z dużą przyjemnością.

Czytaj więcej: Historia: Maria Kaniewska - Niezapomniana klasyka

Historia: Ewa Petelska - kobieta w cieniu filmowego związku artystycznego

“Muszę mieć wewnętrzne przekonanie, że to, co robię, jest potrzebne i robię to najlepiej, jak umiem. Jeśli się nawet nie uda, pozostanie jedna rzecz: moja uczciwość.” Ewa Petelska przez ponad trzy dekady tworzyła wraz z Czesławem Petelskim znany reżyserski tandem. Dziś jest on w Polsce tak samo zapomniany, jak twórczy duet Franciszki i Stefana Themersonów, czy ciekawa spuścizna Wandy Jakubowskiej.

Czytaj więcej: Historia: Ewa Petelska - kobieta w cieniu filmowego związku artystycznego

Cztery Złote Lwy dla Polek. Jak wygląda najlepsze kino kobiet reżyserów?

W kinie dobrze się sprzedajˆą mocne indywidualności, nieważne jakiej płci. Dominacja postaci kobiecych lub męskich na ekranie jest czasem kwestią mody a czasem przypadku. Przemiany obyczajowe, wolno postępująca emancypacja i wymuszona nią zmiana postrzegania społecznych ról obu płci przełożyły się na imponujący, ekranowy korowód kobiecych bohaterek. Ale nie znalazły odbicia w liczbie filmów, w ilościowym potencjale kina realizowanego przez kobiety. Kina za to niejednoznacznego, wielowymiarowego, niełatwego do sklasyfikowania. Ci, którzy go nie znają a wypowiadają się o nim pobłażliwie, są przekonani, że kino kobiety-reżysera nie może być mocne, drastyczne, brutalne, przejmujące i bezkompromisowe. A przecież takie właśnie – odważne, autorskie, wyraziste są filmy polskich reżyserek. W ciągu 42 lat historii Złotych Lwów tę najważniejszą w polskiej kinematografii festiwalową nagrodę kobiety otrzymały zaledwie cztery razy. Małgorzata Szumowska za „Body/ciało” w ubiegłym roku, Magdalena Piekorz za „Pręgi” w 2004 roku i Agnieszka Holland dwa razy – w 1981 roku za „Gorączkę” i w 2012 roku za „W ciemności”.

Czytaj więcej: Cztery Złote Lwy dla Polek. Jak wygląda najlepsze kino kobiet reżyserów?

Historia: Wanda Jakubowska - jedna z pierwszych reżyserów kobiet światowego kina

Jedna z pierwszych reżyserek światowego kina została w Polsce prawie całkowicie zapomniana. Tam, gdzie estetyka zahacza o propagandę a sztuka łączy się z polityką, łatwo o uproszczone oceny i niezrozumienie. Wanda Jakubowska wyreżyserowała trzynaście filmów fabularnych dla powojennego kina, z których zaledwie kilka przetrwało próbę czasu, ale pozostaje niekwestionowaną autorką wierną swoim ideowym przekonaniom.

Czytaj więcej: Historia: Wanda Jakubowska - jedna z pierwszych reżyserów kobiet światowego kina

Historia: Franciszka Themerson - pionierka polskiej awangardy filmowej

Razem z mężem, Stefanem, Franciszka Themerson tworzyła przedwojenną polską awangardę filmową. Małżeństwo zajmowało się również fotografią, malarstwem, scenografią teatralną, prozą, poezją konkretną i semantyczną, komponowaniem, filozofią, pisaniem i ilustrowaniem książek – w tym wielu dla dzieci, m.in. “Pan Tom buduje dom” - oraz ich wydawaniem. Przez sześćdziesiąt lat razem żyli i tworzyli, aż do 1988 roku.

Czytaj więcej: Historia: Franciszka Themerson - pionierka polskiej awangardy filmowej

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!