Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Aktualności Teksty problemowe Film

Teksty problemowe - Film

Historia: Ewa Petelska - kobieta w cieniu filmowego związku artystycznego

“Muszę mieć wewnętrzne przekonanie, że to, co robię, jest potrzebne i robię to najlepiej, jak umiem. Jeśli się nawet nie uda, pozostanie jedna rzecz: moja uczciwość.” Ewa Petelska przez ponad trzy dekady tworzyła wraz z Czesławem Petelskim znany reżyserski tandem. Dziś jest on w Polsce tak samo zapomniany, jak twórczy duet Franciszki i Stefana Themersonów, czy ciekawa spuścizna Wandy Jakubowskiej.

Czytaj więcej: Historia: Ewa Petelska - kobieta w cieniu filmowego związku artystycznego

Cztery Złote Lwy dla Polek. Jak wygląda najlepsze kino kobiet reżyserów?

W kinie dobrze się sprzedajˆą mocne indywidualności, nieważne jakiej płci. Dominacja postaci kobiecych lub męskich na ekranie jest czasem kwestią mody a czasem przypadku. Przemiany obyczajowe, wolno postępująca emancypacja i wymuszona nią zmiana postrzegania społecznych ról obu płci przełożyły się na imponujący, ekranowy korowód kobiecych bohaterek. Ale nie znalazły odbicia w liczbie filmów, w ilościowym potencjale kina realizowanego przez kobiety. Kina za to niejednoznacznego, wielowymiarowego, niełatwego do sklasyfikowania. Ci, którzy go nie znają a wypowiadają się o nim pobłażliwie, są przekonani, że kino kobiety-reżysera nie może być mocne, drastyczne, brutalne, przejmujące i bezkompromisowe. A przecież takie właśnie – odważne, autorskie, wyraziste są filmy polskich reżyserek. W ciągu 42 lat historii Złotych Lwów tę najważniejszą w polskiej kinematografii festiwalową nagrodę kobiety otrzymały zaledwie cztery razy. Małgorzata Szumowska za „Body/ciało” w ubiegłym roku, Magdalena Piekorz za „Pręgi” w 2004 roku i Agnieszka Holland dwa razy – w 1981 roku za „Gorączkę” i w 2012 roku za „W ciemności”.

Czytaj więcej: Cztery Złote Lwy dla Polek. Jak wygląda najlepsze kino kobiet reżyserów?

Historia: Wanda Jakubowska - jedna z pierwszych reżyserów kobiet światowego kina

Jedna z pierwszych reżyserek światowego kina została w Polsce prawie całkowicie zapomniana. Tam, gdzie estetyka zahacza o propagandę a sztuka łączy się z polityką, łatwo o uproszczone oceny i niezrozumienie. Wanda Jakubowska wyreżyserowała trzynaście filmów fabularnych dla powojennego kina, z których zaledwie kilka przetrwało próbę czasu, ale pozostaje niekwestionowaną autorką wierną swoim ideowym przekonaniom.

Czytaj więcej: Historia: Wanda Jakubowska - jedna z pierwszych reżyserów kobiet światowego kina

Historia: Franciszka Themerson - pionierka polskiej awangardy filmowej

Razem z mężem, Stefanem, Franciszka Themerson tworzyła przedwojenną polską awangardę filmową. Małżeństwo zajmowało się również fotografią, malarstwem, scenografią teatralną, prozą, poezją konkretną i semantyczną, komponowaniem, filozofią, pisaniem i ilustrowaniem książek – w tym wielu dla dzieci, m.in. “Pan Tom buduje dom” - oraz ich wydawaniem. Przez sześćdziesiąt lat razem żyli i tworzyli, aż do 1988 roku.

Czytaj więcej: Historia: Franciszka Themerson - pionierka polskiej awangardy filmowej

Awangardowi artyści w kinematografii: David Bowie - człowiek, który spadł na Ziemię i zniknął jak Houdini

David Bowie, zmarły 10 stycznia 2016 roku, jeden z największych artystów XX wieku, był nie tylko jednym z najważniejszych twórców w historii muzyki rozrywkowej, ale także człowiekiem kina. Nie tylko przez dziesięciolecia reżyserował swoje sceniczne wcielenia ale na wzór wielkiego filmowego widowiska wyreżyserował swoje odejście, dbając o to, by wywarło ono spektakularny efekt. I tak się stało – Bowie przemienił własną śmierć w prowokacyjne i tajemnicze dzieło sztuki.

O potrzebie skonstruowania “mechanizmu eleganckiego odejścia”, zniknięcia w stylu Houdiniego, rozmawiał z reżyserem Julianem Schnabelem już w latach 80... A kilkadziesiąt lat później – "kontrolując" moment definitywnego pożegnania ze światem, co było efektem rozpoznanej i postępującej choroby nowotworowej – zdecydował, by jego śmierć poprzedziła premiera nowej płyty, w której teksty są swoistym przesłaniem dotyczącym przemijania. W ostatnim teledysku przemawia do nas jako "Lazarus" (Łazarz): "Look up here, I`m in heaven" (Spójrz w górę, jestem w niebie).

Czytaj więcej: Awangardowi artyści w kinematografii: David Bowie - człowiek, który spadł na Ziemię i zniknął jak...

New Ways of Distribution. W jakim kierunku podąża dystrybucja filmowa w Europie?

To Internet stanowi dzisiaj o przyszłości dystrybucji filmowej. Jednak żeby w zalewie informacji i atrakcji przyciągnąć dzisiaj widza – trzeba inwestować w marketing i nowe technologie. Wypracować nowe modele biznesowe. Jak radzą sobie europejskie portale VoD w erze cyfrowej? O tych wszystkich palących problemach naszego kontynentu rozmawiali specjaliści z branży podczas konferencji New Ways of Distribution, która odbyła się w Warszawie 29 października 2015 roku. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Creative Europe Desk Polska w partnerstwie z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych.

Czytaj więcej: New Ways of Distribution. W jakim kierunku podąża dystrybucja filmowa w Europie?

Warszawska Szkoła Filmowa - Warto było ją zakładać - wywiad z Maciejem Ślesickim [Magazyn Filmowy]

Anna Wróblewska: To był teraz dla ciebie dobry czas... Twój debiutant – Łukasz Palkowski, który w twoim studiu Paisa Films zrobił Rezerwat, nakręcił najpopularniejszy polski film 2014 roku...
Maciej Ślesicki: I nawet zdobył się na podziękowanie i stwierdzenie, że nie stałoby się to beze mnie. To dość miłe, bo rzadkie w naszym środowisku.

Czytaj więcej: Warszawska Szkoła Filmowa - Warto było ją zakładać - wywiad z Maciejem Ślesickim [Magazyn Filmowy]

Box office prawdę ci powie - wywiad ze Sławomirem Salamonem, dyrektorem generalnym firmy dystrybucyjnej Forum Film Poland [Magazyn Filmowy]

Jakie wnioski dotyczące branży kinowej w Polsce przyniósł rok 2014?
Przede wszystkim taki wniosek, że mimo Internetu i dwustu kanałów telewizyjnych dostępnych w języku polskim oraz dużego piractwa widzowie nadal chcą oglądać filmy w salach kinowych. Odbiór filmu w kinie jest czymś zupełnie innym, niż oglądanie go na tablecie czy w fotelu przed telewizorem. Przez cały miniony rok aż 40 mln widzów poszło do kin. Dzięki temu osiągnęliśmy najlepszy wynik frekwencyjny od 25 lat! To oznacza wzrost widowni o 10 proc. Dla porównania, w tym samym okresie w Stanach Zjednoczonych, tamtejsze studia filmowe zanotowały spadek wpływów z biletów o około 3-4 proc.

Czytaj więcej: Box office prawdę ci powie - wywiad ze Sławomirem Salamonem, dyrektorem generalnym firmy...

Instytut Kultury Polskiej w Londynie: Z polskim kinem wśród Brytyjczyków [Magazyn Filmowy]

Pierwsza edycja Festiwalu Polskich Filmów w Wielkiej Brytanii Kinoteka trwała zaledwie cztery dni i zapraszała tylko do jednego kina. Kolejna, już 13. odsłona imprezy, zajmie dwa miesiące i wyruszy w podróż po Wyspach. Rozmawiam z dyrekcją Instytutu Kultury Polskiej w Londynie (Polish Cultural Institute), organizatorem festiwalu i wielu innych wydarzeń promujących polskie kino i kulturę wśród Brytyjczyków. Na jaką pomoc mogą liczyć nasi artyści?

Czytaj więcej: Instytut Kultury Polskiej w Londynie: Z polskim kinem wśród Brytyjczyków [Magazyn Filmowy]

Klastry przemysłowe, klastry regionalne - specyfika grona w przemyśle filmowym [Magazyn Filmowy SFP]

Coraz częściej terminy ekonomiczne przenikają do życia kulturalnego, nabierając nowych barw znaczeniowych. Jednym z nich jest „klaster”, zwany czasem obrazowo gronem. Co to są klastry i czy w Polsce istnieje klaster filmowy?

Czytaj więcej: Klastry przemysłowe, klastry regionalne - specyfika grona w przemyśle filmowym [Magazyn Filmowy SFP]

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!