Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Aktualności Teksty problemowe

Najnowsze teksty problemowe

Historia: Kobiece bohaterki w filmach Hitchcocka

W czasach, kiedy Hitchcock tworzył swoje największe dzieła, kino Hollywood było całkowicie podporządkowane męskim fantazjom. Kobiece bohaterki były pokazywane przez pryzmat spojrzenia mężczyzn. To oni decydowali, co znaczy pojęcie „kobieta.” Przede wszystkim była ona negacją mężczyzny, tym, czym mężczyzna nie był. Jej rola polegała na stanowieniu tła lub odbicia męskich bohaterów. Przede wszystkim oczywiście na budzeniu pożądania. Męski charakter pokazywany był jako aktywny i potężny, a kobiecy jako pasywny i bezsilny. W tak skrojonej sytuacji, widz nie miał innego wyboru niż utożsamianie się z męskim bohaterem.

Czytaj więcej: Historia: Kobiece bohaterki w filmach Hitchcocka

"Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu" - wyniki raportu

Od zaawansowania współpracy biznesu, nauki i administracji państwowej z przemysłami kreatywnymi będzie zależał stopień innowacyjność polskiej gospodarki. Docenienie kompetencji kreatywnych – zarówno w skali całego państwa, jak i poszczególnych firm, instytucji publicznych czy ośrodków naukowych – staje się niezbędne do uniknięcia pułapki średniego rozwoju. Dlatego tak ważne jest rozwijanie otwartych innowacji, partnerstw kreatywnych oraz nowych modeli inwestycyjnych – twierdzą autorzy raportu "Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu" (2017) przygotowanego wspólnie przez firmę doradczą PwC i Fish Ladder (studio projektów specjalnych Platige Image).

Czytaj więcej: "Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu" - wyniki raportu

Historia: Anna Sokołowska - Polska reżyser od problemów nastolatków

Zmarła w 2016 roku reżyserka znakomicie pokazywała Polakom w latach 60., 70. i 80. problemy nastolatków. Przenosiła na ekran popularne powieści a dziewczyny kopiowały fryzury jej bohaterek, jak to się stało w przypadku “Beaty”, w której zagrała Pola Raksa. Niestety, dziś żaden rodzimy reżyser nie poświęca programowo swojej twórczości młodym ludziom.

Czytaj więcej: Historia: Anna Sokołowska - Polska reżyser od problemów nastolatków

Kobiety w kinie. Reżyserki i producentki - analiza analiza badań Sundance Institute and Women In Film’s new Women Filmmakers Initiative i Raportu Centrum Badań nad Udziałem Kobiet w Telewizji i Filmie w San Diego

Układ sił w branży filmowej utrzymuje się od dwudziestu pięciu lat na tym samym poziomie. Zaledwie 7%  najbardziej dochodowych filmów było reżyserowanych przez kobiety. Różnica płci rozciąga się wzdłuż wszystkich stanowisk w filmie, od krytyków zaczynając a kończąc na operatorach. Dominujące trendy skutecznie utrwalają dysproporcję.

Czytaj więcej: Kobiety w kinie. Reżyserki i producentki - analiza analiza badań Sundance Institute and Women In...

Historia: Stefania Heymanowa - Feministyczna publicystka

Stefania Heymanowa rozpoczęła publikowanie recenzji w 1923 roku, mając 33 lata. Dołączyła do grona wpływowych przedwojennych kobiet krytyków polskiego – i nie tylko – kina, w którym prym wiodły przede wszystkim Stefania Zahorska i Leonia Jabłonkówna. Od 1930 roku była stałą współpracowniczką popularnego "Kina". Pisane z perspektywy feministycznej teksty Heymanowej trafiały zarówno do aktywistów politycznych, jak i wielbicieli kina oraz intelektualistów.

Czytaj więcej: Historia: Stefania Heymanowa - Feministyczna publicystka

Historia: Leonia Jabłonkówna - Jelonka, niezwykła recenzentka

W gronie przedwojennych kobiet krytyków i felietonistek piszących o filmie znalazła swoje miejsce Leonia Jabłonkówna. Za swą mentorkę uznawała koleżankę po piórze z "Wiadomości Literackich", Stefanię Zahorską. Wybitna recenzentka i reżyser teatralna, Jelonka – bo tak przyjaciele i współpracownicy nazywali Jabłonkównę – poświęciła się po wojnie publicystyce teatralnej.

Czytaj więcej: Historia: Leonia Jabłonkówna - Jelonka, niezwykła recenzentka

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!